_F6C7419

Nízke Tatry – Z Čertovice na Ďumbier (2043m.n.m.)

TRASAČERVENÁ Čertovica motorest (GPS: 48.905457, 19.735795) ČERVENÁ Lajštroch ČERVENÁ Kúmštové sedlo ČERVENÁ Králička ČERVENÁ Chata generála M.R. Štefánika ČERVENÁ Ďumbier
DĹŽKA/PREVÝŠENIE: 10,5km/805m(1238-2043m.n.m.)
ČAS TÚRY: 4hod. na vrchol – 3,5hod. dolu
NÁROČNOSŤ: NÁROČNÁ (na jeden deň), STREDNE ŤAŽKÁ (rozložená na dva dni s prespaním napr. na chate M.R. Štefánika)

Bez názvu-1

Začiatok túry sme zvolili z parkoviska pri motoreste na Čertovici. Dalo by sa vyraziť aj z Kumštovej doliny ale to by znamenalo nastúpať o 230m viac a z Čertovice ste hneď na hrebeni a užívate si výhľad. :)
Teplota bola na zimné obdobie dosť vysoká, teplomer v aute ukazoval až 7°C. Sneh nezostal skoro žiadny po dlhej teplej inverzií a tak hory skôr pripomínali skorú jar ako zimu.

_F6C7198

Na začiatku cesty je treba vyšliapať zahrievací stupák po zjazdovke. Tá zjazdovka je jedno z najstrmších stúpaní na celej túre, keď si trasu skrátite a pôjdete po nej rovno hore. S Jankou sme si to “užili”, keďže celý výlet bol naplánovaný na vychodenie vianočného obžerstva. :)

_F6C7205
Trasa stúpa až po prvý záchytný bod LAJŠTROCH s peknými výhľadmi na všetky strany.
My sme zrovna nemali dokonalé turistické počasie, ale aj dramatické oblaky a mierny opar v dolinách na fotkách vyzerajú celkom zaujímavo.

_F6C7223

_F6C7232
Od Lajšrochu až po chatu M.R. Štefánika trasa nemá žiadne zdĺhavé stúpania ani klesania a v príjemnom slnečnom počasí je ideálna aj pre tých lenivších, keďže je možnosť zakotviť na chate, občerstviť sa a vychutnávať hory pri čaji alebo pri pivku! :)

_F6C7267
_F6C7240
Ako sme stúpali stále viac do oblakov počasie nám začalo spríjemňovať chôdzu…začalo pršať, alebo skôr to boli malé krúpky…nebolo to moc príjemné do tváre. Pridal sa k tomu aj silný vietor! Janka skúšala silu vetra na vlastnom tele a podľa fotky si môžte vypočítať koľko m/s to asi bolo! Skúsiť vytiahnuť dáždnik a naučili by sme sa na chvíľu lietať. 😀

_F6C7264_1
V tejto fáze výstupu bol výhľad impozantný!!! :)

_F6C7273
Po viac ako hodinke v daždi a silnom vetre sme boli naozaj radi že vidíme chatu (v období kedy by tu malo byť meter snehu sme zmokli na kameňoch 😀 )

_F6C7286
Na chate M.R. Štefánika sme mali rezervované ubytovanie a keďže vonku nebolo nič vidno a každú chvíľu pršalo sme sa rozhodli ostať na chate až do rána. Príjemní ľudia čo obhospodarujú chatu nám ukázali postele a hneď sme sa zložili a rozložili mokré veci. Každú chvíľu na chatu prichádzali ďalší a ďalší ľudia a večer v “jedálni” sa nás zišlo okolo 40. Na naše prekvapenie to v chate naozaj žilo. Pri každom stole horlivé debaty a rozložené spoločenské hry. :) Okolo 21:00 na nás po celom dni už doľahla únava a tak sme sa pobrali do postele. Ranný plán bol asi taký, že keď počasie dovolí pôjdeme pozrieť východ slnka z Ďumbiera.

V noci nás pár krát ešte zobudili bratia Česi, ktorí hľadali svojho strateného kamaráta po všetkých izbách…nevieme či ho nakoniec našli ale snáď ostal aspoň v teple na chate! 😀

Ranný budíček nás zobudil o 5:00. Vykukol som z okna a dúfal som že uvidím hviezdy. Našťastie sa oblačnosť rozplynula a vonku bolo krásne.

_F6C7298
_F6C7299
Vyrazili sme smer Ďumbier…zvolili sme starú trasu ktorá vedie rovno hore. Po značke to trvá o niečo dlhšie a keď vyrážame skoro ráno na východ slnka si taký luxus ako ísť obkľukov nemôžme dovoliť.
Po ceste mala Janka menšiu krízu…nie vždy je jednoduché vstať tak skoro ráno zobrať batoh na chrbát a ešte s nerozlepenými očami začať šliapať do kopca.

_F6C7308
_F6C7309
_F6C7314
_F6C7321
Už po ceste hore bolo úžasné to prvé vykuknutie na druhú, severnú stranu. :) Inverzia všade naokolo! Zaujímavý bol pohľad na to ako z jednej strany ešte bola tmavá obloha s mesiacom a na druhej strane sa už brieždilo slnko (noc a deň v jednom momente).
Keď už sa blížil východ slnka, zobral som sa na potulky po hrebeni nech nefotím klasicky od dvojkríža.

[Group 1]-_F6C7338__F6C7345-8 images
_F6C7346
Pohľad na Kráľovu hoľu (1946m.n.m.)

_F6C7351
[Group 1]-_F6C7369__F6C7376-8 images
Po pár minútach, keď už slnko nabralo na intenzite som sa zameral na inverznú oblačnosť. Veľmi zaujímavý bol pohľad na dva svety, keď boli Vysoké Tatry rozdelené oblačnosťou. Na vrchu krásne jasno a dolina pod mrakmi.

_F6C7350
_F6C7350_1
_F6C7402
_F6C7356
_F6C7386
_F6C7404
_F6C7387

Keď som už pofotil svoje, vrátil som sa na vrchol a začal som len tak pozorovať a uvedomovať si kde to vlastne sme. Zrazu som úplne v diaľke po prvý krát v živote zbadal “vidmo”! :) Som si nemyslel že je to možné aj na takú diaľku ale zjavne hej… (vľavo dúha na oblakoch)

[Group 1]-_F6C7410__F6C7411-2 images
Ešte klasické Ďumbierovky…

_F6C7415
_F6C7419
Z Ďumbieru sme videli stádo kamzíkov na neďalekom hrebeni tak sme ešte išli pozrieť horských kamošov. Na počudovanie sme im ani moc nevadili a pustili nás naozaj blízko. Janka si neodpustila aj pózovačku s kamzíkmi v pozadí a ja som si zas neodpustil pokúsiť sa priblížiť natoľko, že som ich trochu vystrašil…ale len trošku, hneď ako sme sa dali na ústup vrátili sa späť a snáď si našli od nás prekvapenie…nechali sme im kúsky jabĺčka 😉

_F6C7477
Bez názvu1
_F6C7437
Po ceste dolu sme ešte stihli zistiť že zmrznuté zbytky snehu sa dajú využiť ako šmýkačka! 😀 Upozorňujem však na to že využívajte túto zábavku len keď máte ako ubrzdiť…keby bola súvislá vrstva takéhoto zľadovateného snehu tak by sa toto robiť nedalo! Tieto hrátky máme zdokumentované vo videu 😉

_F6C7488
_F6C7489
_F6C7505
Inverzia sa medzičasom dvíhala a podarilo sa nám ešte raz za tento deň  vidieť vidmo. Tento krát už bolo kúsok pod nami :)

_F6C7514_1
Pri zostupe k autu sme mali väčšinou hmlisto ale na jednom s posledných výhľadov na celú trasu sa vyčasilo.
Nastal ten pocit keď z jedného miesta zrazu vidíš hodiny šliapania, ktoré máš za sebou :)
Ten najvzdialenejší vrch na fotke je Ďumbier!

_F6C7554
Na záver ešte krátke video :)

A ďalší vydarený výlet za nami. Naozaj veľmi pekná a nie príliš dlhá “hrebeňovka” na Ďumbier.
Ďakujeme za počasie, pekné výhľady, milých ľudí na chate M.R.Štefánika
a tešíme sa na ďalšie TRAMPERINY!!! :)

Zdieľajte, lajkujte, komentujte, nechajte sa inšpirovať pre vaše výlety!

Majte sa najlepšie ako viete zatiaľ! :)

2 thoughts on “Nízke Tatry – Z Čertovice na Ďumbier (2043m.n.m.)